Laulunkeruu 2018

Laulukirjan kansien suunnittelukilpailu

Harmaasudet ry julkaisee tänä vuonna laulukirjan, joka sisältää laajan valikoiman harmaasusien laulamien laulujen sanoja. Mukana on esimerkiksi  lauluja larpeista, boffaustapahtumista ja GARSin retkiltä. Lisäksi mukaan tulee myös keskiaikaisia yhteislaulusuosikkeja sekä erinäisiä kansanlauluja, vanhoja harmaasusiklassikoita unohtamatta.

Kirjalle tarvitaan nyt aiheeseen sopivat kannet, joten yhdistys järjestää laulukirjan kansien suunnittelukilpailun. Voittaneen ehdotuksen lähettäjälle on luvassa palkkioksi oma laulukirja.

Ohjeet suunnittelukilpailuun osallistumiselle

• Laulukirja on tarkoitettu mukaan otettavaksi monenlaisiin tapahtumiin, kuten monen eri periodin histel-tapahtumiin, Sotahuutoon ja Harmaasusien vuosijuhliin. Käyttötarkoitus on hyvä huomioida kansien suunnittelussa.
  • Kirjan kannen koko on joko A6 ( 105 × 148  mm) tai B6 (125 × 176  mm) ja kirjaan tulee selkämys kannen pidemmälle sivulle.
  • Kilpailuehdotukseen tulee sisältyä etu- ja takakansi ja selkämys.- Kannet painetaan värillisinä.
  • Kilpailuaika on 30.1.-28.2.2019- Kansiehdotukset lähetetään sähköpostitse kuvatiedostona osoitteeseen tiedotus@harmaasudet.fi.
  • Kuvan resoluution pitäisi olla korkea, esimerkiksi 300 dpi- Tiedostomuoto esimerkiksi .tiff tai .pdf
  • Kilpailuehdotuksen mukaan voi kirjoittaa saatekirjeen laulukirjatoimikunnalle.
  • Harmaasudet ry saa täyden oikeuden käyttää voittanutta kilpailuehdotusta laulukirjansa kannessa ja laulukirjan promomateriaalissa.
  • Voittajan valitsee laulukirjatoimikunta maaliskuussa.

Harmaasusien laulunkeruu 2018

Harmaasusien lauluperinnettä kerätään laulukirjan kansien väliin ja tätä tarkoitusta varten yhdistys järjestää laulunkeruun 1.8.2018-30.9.2018. Laulunkeruussa kerätään sellaisia laluja, joita on laulettu osana Harmaasusien toimintaa, esimerkiksi historianelävöitystapahtumissa, susilipun saaneissa larpeissa ja muun susitoiminnan yhteydesssä Harmaasusien olemassaolon aikana 90-luvulta nykypäivään.

Laulut tai mahdollisesti valikoima lauluista toimitetaan Harmaasusien laulukirjaksi kaudella 2018-2019. Laulukirja luultavasti vanhenee vuosien kuluessa, kun uusia lauluja opitaan, tuoreita sanoituksia keksitään ja osa vanhoista lauluista jää pois muodista. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä laulukirjasta voi ottaa myöhemmin päivitetyn painoksen, tai uusien laulujen sanoista voi tehdä liitteitä laulukirjan väliin. Tarkoituksena on tallentaa olemassaolevaa lauluperinnettä, vaikka perinne varmasti kehittyy ajan kuluessa.

Miten voin osallistua?

Voit osallistua keruuseen lisäämällä laulujen sanoituksia ja tietoja lauluista google-dokumenttiin tai lähettämällä niitä sähköpostitse yhdistyksen hallitukselle: hallitus@harmaasudet.fi

Mukaan ovat tervetulleita niin yksittäiset säkeistöt, kokonaiset laulut kuin laajemmin taustoitetut laulujen tiedotkin. Myös äänitteitä otetaan vastaan Harmaasusien arkistoon. Muutama laulu voidaan myös äänittää keruuprojektissa. Jos haluaisit laulaa niin, että laulusi äänitetään, otathan yhteyden yhdistyksen hallitukseen, niin sovitaan äänitystapaaminen.

Laulunkeruun järjestää Harmaasudet ry:n hallitus yhdessä työryhmän kanssa. Yhteydenotot: hallitus@harmaasudet.fi. Haluaisitko liittyä mukaan laulunkeruu-työryhmään? Voit ilmaista kiinnostuksesi kirjoittamalla sähköpostia Harmaasusien hallitukselle.

Toivottuja tietoja kustakin laulusta

Tietojen antajan nimi(merkki) ja keruun päivämäärä

• Laulun nimi
  • Laulun sanat
  • Laulun sävelmä
  • Laulun tekijät (sanoitus, sävellys ja sovitus jne.)
  • Missä, milloin ja miksi laulua on laulettu osana Harmaasusien toimintaa?
  • Liittyykö lauluun tanssimista tai muuta toimintaa laulamisen lisäksi?
  • Onko sinulla jokin erityinen muisto, joka liittyy tähän lauluun?
  • Muita tietoja laulusta: esimerkiksi historiallinen viitekehys, johon laulu liittyy, tietoa esityksistä, äänitteistä tai muusta lauluun liittyvästä.

Ruhtinaan pidot pelataan Porvoossa Kerkkoon Havulinnassa 22.4.2017. Peli sijoittuu Kiovan Rusinmaalle noin tuhannen vuoden taakse.
-- Pelin kotisivut

Tapahtuman ilmoittautuminen on auki 11.11. asti.
-- Ilmoittautuminen

Meriharjun luontotalo
Uutelantie 32
-- Lisätietoja Nuorisoasiainkeskuksen sivuilta